محل تبلیغات شما
شکوه و عظمت ایران در موزه لوور پاریس



احکام پیداکردن زیر خاکی چیست ؟
شکوه و عظمت ایران در موزه لوور پاریس


نویسنده: ساناز دهخوارقانی





عظمت و شکوه ایران در لابه لای سالن های موزه لوور هر بیننده ای را به خود جذب می کند

موزه لوور از بزرگ ترین و مشهورترین موزه های جهان است. این موزه با مساحتی حدود 210 هزار متر مربع در قلب شهر پاریس بنا شده و از جاذبه های توریستی و فرهنگی کشور فرانسه به شمار می آید.
احکام پیداکردن زیر خاکی چیست ؟
ساختمان موزه قدمتی چند صد ساله دارد و هر ساله میزبان میلیون ها توریست و بازدید کننده است. بنای موزه از قدیم ترین کاخ های سلطنتی و متعلق به فیلیپ دوم، پادشاه فرانسه است که به روایت تاریخ ساخت بنا و حیاط بزرگ آن بیش از 300 سال به طول انجامید. این بنا در دوران های مختلف توسط پادشاهان دولت فرانسه دائما گسترش یافت تا اینکه به مرور به شکل امروزی درآمد و در سال 1973 میلادی از یک کاخ سلطنتی به موزه ملی تبدیل شد. موزه لوور با 8 میلیون بازدید کننده در سال یکی از پر بیننده ترین موزه هاست و در صدر موزه های برتر جهان قرار دارد. محوطه موزه به قدری بزرگ است که بازدید از تمام نقاط آن دست کم چندین روز وقت می برد، چرا که چهار طبقه زیرزمین دارد و شامل بخش های مختلفی از جمله تمدن مصر، ایران اروپا و یونان باستان است. مقابل ورودی اصلی موزه یک هرم شیشه ای بزرگ قرار دارد که سمبل مدرن معماری موزه به حساب می آید.
این موزه جهان نما بیش از 35 هزار اثر هنری برجسته را از دوران عهد عتیق تا قرن نوزدهم در هشت بخش مختلف در دل خود جا داده است. آثار هنری و فرهنگی مختلفی از نقاشی های جادویی گرفته تا مجسمه های مرمری، طراحی های زغالی، کاشی و سرامیک، قطعات سفال، سنگ نگاشته ها، نقش برجسته ها و قالیچه های نفیس و قیمتی در موزه لوور به چشم می خورند. می توان گفت معروف ترین و نفیس ترین آثار هنری تمدن های مختلف در این موزه نگهداری می شوند. از سال 1973 به عنوان یک موزه عمومی افتتاح می شوند و کار خود را ابتدا با نمایش چندین تابلوی نقاشی و اثر هنری از کلکسیون سلطنتی آغاز كرد و به مرور جواهرات سلطنتی هم به مجموعه اضافه شد. در دهه های بعد بخش ها و ساختمان های بیشتری به فضای در موزه اضافه شدند و آثار هنری دیگری هم از نقاط مختلف جهان خریداری شده یا به آن اهدا شدند.
احکام پیداکردن زیر خاکی چیست ؟
شاید تابلوهای شام آخر، لبخند زود، بانوی صخره ها، اثر لئونارد داوینچی و مجسمه مرمرین ونوس اثر میلو از مشهورترین آثار هنری موزه لوور باشند؛ اما بخش هنرهای اسلامی هم از محبوبیت خاصی در این موزه برخوردار است و بازدیدکنندگان بسیاری را به سمت خود جذب می کند که البته آثار باستاتی و هنری ایران هم قسمت اعظمی از آن را تشکیل می دهند.
بخش هنرهای اسلامی موزه لوور در 10 تالار آثار مختلفی را از دوران اسلامی کشورهای مختلف به نمایش می گذارد. این بخش برای اولین بار در سال 1993 تاسیس شد و سپس در سال 2003 به دستور رئیس جمهور وقت فرانسه به صورت مستقل درآمد و فرانسیس ریشار که رئیس بخش کتب فارسی کتابخانه ملی فرانسه بود، مسئولیت ایجاد این بخش را بر عهده گرفت. در این بخش بیش از 5هزار اثر هنری و باستانی به نمایش گذاشته شده که آثار هنر اسلامی ایران جایگاه مهمی در آن دارند؛ چرا که بیش از نیمی از آثار این بخش را به خود اختصاص داده است، آثاری از جنس چوب و شیشه، سرامیک و موزائیک، سفال، قالیچه و تابلوهای نفیس مینیاتورو. .
احکام پیداکردن زیر خاکی چیست ؟
برجسته ترین آثار این مجموعه تکه هایی از پرسپولیس و آثار باستانی هستند که از کاوش های باستان شناسان در منطقه شوش به دست آمدند. سرستون های تخت جمشید نیز به صورت کامل و دست نخورده در این بخش به چشم می خورند. تقریبا مهم ترین بخش های تخت جمشید در این موزه قرار دارد.

اما سوال اصلی اینجاست که چطور این آثار گرانبها و قسمت های عظیمی از پرسپولیس راهی غرب شد و از موزه لوور سردرآورد؟
غارت یا باستان شناسی؟

گفته می شود سال ها قبل دو محقق فرانسوی، پاسکال ت (آرشیتکت) و اوژن فلاندن (نقاش) به همراه سفیر فرانسه وقت- ادوارد ساسی- از طرف آکادمی هنرهای زیبای فرانسه برای مطالعه آثار باستانی و هنری به ایران سفر کردند. آنها طی اقامتی دو ساله آثار باستانی مناطق کنگاور، همدان، فیروزآباد، فسا، طاق تیسفون، نقش رستم، پاسارگارد و پرسپولیس را کشف کردند و نتیجه مطالعات و تحقیقاتشان را به صورت گزارش و به همراه عکس در سفرنامه های خود به ثبت رساندند. پس از آنها کاوش و حفاری در منطقه باستانی شوش به دست یک انگلیسی به نام ویلیام کنت لافتوس صورت گرفت. بنا به روایتی او از اولین کسانی است که اطلاعات دقیقی درباره شوش و به خصوص تالار آپادانا به دست آورد. اما کاوش های او در نزدیکی قبردانیال نبی(ع) (به علت تخریب اموال) با خشم مردم مواجه شد و ناتمام ماند. 20 سال بعد (سال 81) یک زوج فرانسوی به نام های مارسل و جین دیولافوی تحقیقات لوفتوس را ادامه دادند. مارسل به عنوان مهندس راه در الجزایر کار می کرد و در سفرهای متعددی که داشت، با هنر و آثار باستانی شرق آشنا شد و در سال 81 از طرف وزارت علوم فرانسه، مامور انجام مطالعه روی هنر و تاریخ ساسانی شد. او به همراه همسرش که مسئولیت عکاسی و ثبت وقایع را بر عهده داشت تحقیقات خود را از ارمنستان شروع کرده و سپس از تبریز و میانه گذشت و به تهران آمد و مورد استقبال دکتر تولوزان، طبیب دربار ناصرالدین شاه قرار گرفت.
مارسل به همراه همسرش تحقیقاتی در شهرهای ورامین، قم، کاشان، اصفهان و شیراز به انجام رسانده و سپس از سمت جنوب به عراق رفته و به همراه زائران کربلا دوباره به ایران آمد و با کوله باری غنی از اکتشافات و مطالعات در منطقه دزفول و شوش به فرانسه بازگشت. سپس نتیجه تحقیقاتش را به نام هنر باستان ایران» به چاپ رساند. پس از چاپ کتاب وزیر علوم فرانسه برای مطالعات بیشتر بار دیگر آنها را به همراه دو مهندس دیگر به نام های شارل بوبین و فردریک هووس راهی ایران کرد. دکتر تولوزان وساطت کرده و اجازه های لازم را از پادشاه گرفت و قرار شد نیمی از اکتشافات آنها به کشور فرانسه تقدیم شود. بار دیگر مارسل همراه همسرش و دو مهندس فرانسوی در مناطق شوش به کاوش و جست و جو پرداختند. نتیجه کاوش های آنها 35 تن آثار باستانی بود که طبق عهدنامه به کشور فرانسه تعلق گرفت. این مجسمه های سنگی بزرگ به بصره منتقل شد و از آنجا به فراسنه رفت و چند ماه بعد مردم فرانسه در موزه لوور با میراث گذشتگان ایرانیان آشنا شدند. مارسل دیولافوی، پس از این غارت ها بیش از هشت کتاب در زمینه هنر باستان و بناهای تاریخی ایران به چاپ رساند.
پس از این واقعه ناصرالدین شاه عهدنامه های دیگری هم به امضا رساند و در ازای دریافت 10 هزار تومان، قبول کرد خارجیان نیمی از یافته های باستان شناسی را با خود از ایران خارج کنند. هیات های بسیاری از کشورهای مختلف به ایران سفر کردند، آنها از میان کشفیات خود اشیایی را به شاه و اطرافیان او هدیه می دادند و بقیه آثار را با خود می بردند.
جک مورگان از دیگر فرانسویانی بود که طی این دوره تکه های دیگری از تخت جمشید را به فرانسه منتقل کرد و این چنین بود که به همین راحتی بخش هایی از میراث فرهنگی ایران از سرزمین چهار فصل جدا شده و در معروف ترین موزه دنیا در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفت.
دیگر آثار باستانی و عتیقه های ایرانی

به غیر از بخش های عظیمی از پرسپولیس و سرستون های زیبای آن، آثار عتیقه و باستانی دیگر نیز در موزه به چشم می خورد سه صفحه از شاهنامه، کاسه های گلی متعلق به دوران مختلف، بز بالدار طلایی و نقاشی های نفیسی از دوران صفویه و مجسمه های سنگی، نقش برجسته ها وکتیبه های داریوش بزرگ و. آثاری که یا به عنوان هدیه به پادشاهان خارجی تقدیم شده اند یا به نحوی به غارت رفته اند. به هر صورت وجود بخش تاریخ ایران به این موزه اعتبار و جلال خاصی بخشیده که در کمتر موزه ای قابل مشاهده است. بخش ایران موزه لوور بازدیدکنندگان بسیاری دارد و بهتر از هر سند و مدرکی به خوبی بازگو کننده هنر و فرهنگ و تاریخ ایران و ایرانیان است.
احکام پیداکردن زیر خاکی چیست ؟

احکام پیداکردن زیر خاکی چیست ؟

احکام پیداکردن زیر خاکی چیست ؟

احکام پیداکردن زیر خاکی چیست ؟
منبع: نشریه همشهری جوان شماره 312

واسه پیدا کردن گنج نیازی به نقشه ندارید

چطور در کوه و کوهستان به دنبال گنج و زیرخاکی باشیم

داستان هایی از اسرار گنج های یافت شده

های ,موزه ,آثار ,بخش ,فرانسه ,لوور ,موزه لوور ,را به ,در موزه ,آثار باستانی ,و در

مشخصات

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

پر فروش ترین مرجع فروش و خرید انواع پایان نامه ، تحقیق ، مقاله ، پروژه ، ترجمه ، پاورپوینت ، انواع طرح های کسب و کار و ... bumbriformdust وبلاگ عباس زمانی کنگره60 لژیون شماره15 رودکی شهرقدس،درمان قطعی اعتیاد کاملا رایگان... پیشگیری،مهار،درمان اعتیاد... maibohmukea من یک معلم هستم هرچی بخوای اینجا هست طعم گس سیگار چاقی مسائل در گوشی آقا پسرها - aghapesarha.ir بیمه اجتماعی کشاورزان,روستائیان وعشایر51082 بستان آباد